Na którym etapie życia jesteś?

Na którym etapie życia jesteś?

W hinduizmie życie dzieli się na cztery etapy, zwane aśramami, które pomagają człowiekowi harmonijnie rozwijać się w różnych okresach życia. Są to:
Brahmaczarja – Faza ucznia
Gryhastha – Faza gospodarza
Vanaprastha – Faza mieszkańca lasu
Sannjasin – Faza wyrzeczenia
Ten podział ma głębokie duchowe znaczenie, ale można go odnieść również do naszego codziennego życia. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o każdym z tych etapów oraz ich związku z praktyką jogi.

*) Termin aśrama nie odnosi się tylko do fizycznego miejsca (jak na przykład klasztor czy centrum duchowe) ale również do koncepcji etapów życia, w których człowiek realizuje swoją dharmę (życiowe obowiązki) odpowiednio do wieku, doświadczeń i stanu świadomości.

Brahmaczarja – Faza ucznia

Wiek: 0–25 lat

To czas nauki i przygotowania do dorosłego życia. W tym okresie zdobywamy wiedzę, rozwijamy umiejętności i budujemy fundamenty naszego charakteru. W hinduizmie jest to faza, w której młody człowiek żyje w czystości i oddaje się studiowaniu świętych tekstów.

W praktyce jogi:

  • Praktyka jest intensywna i pełna entuzjazmu, ponieważ brak odpowiedzialności życiowych daje przestrzeń na głębokie zaangażowanie w sadhanę (praktykę duchową).
  • Życie ucznia w pełni podporządkowane jest praktyce jogi – codzienne sesje asan, studiowanie jogi, modlitwa i intonowanie mantr.
  • Przestrzeganie tradycji, np. Ashtangi z dużą dyscypliną. Praktyka 6 dni w tygodniu, z oddaniem i dążeniem do doskonalenia siebie poprzez asany.
  • Eksploracja różnych gałęzi jogi: bhakti, medytacji, ascezy (tapas), modlitwy.
  • To czas intensywnej nauki i rozwijania duchowych ideałów.

Gryhastha – Faza gospodarza

Wiek: 25–50 lat

To etap zakładania rodziny, budowania kariery i realizowania obowiązków społecznych. W hinduizmie to okres, w którym człowiek wypełnia swoją dharmę (święty obowiązek), utrzymując rodzinę i angażując się w życie społeczności.

W praktyce jogi:

  • Praktyka dostosowuje się do obowiązków dnia codziennego – joga staje się wsparciem dla życia, a nie jego centrum.
  • Krótsze sesje mogą być równie wartościowe, jeśli są dobrze zaplanowane.
  • Zamiast sztywnego trzymania się kolejności asan, praktyka staje się bardziej elastyczna – wybieranie pozycji z różnych kategorii, np. pozycji stojących, skrętów, czy odwróceń
  • Ważne jest znalezienie równowagi między życiem zawodowym, rodzinnym i duchowym.
  • Akceptacja kompromisów – zamiast dążyć do perfekcji, uczymy się czerpać radość z tego, co możliwe.
  • Zrozumienie, że codzienne obowiązki, takie jak praca, również mogą być częścią praktyki jogi, jeśli traktujemy je jako swoją dharmę.

 

Vanaprastha – Faza mieszkańca lasu

Wiek: 50–75 lat

To czas wycofania się z aktywnego życia zawodowego i społecznego, by skupić się na duchowości, prostocie i wewnętrznym spokoju. W hinduizmie jest to moment przejścia do spokojniejszego życia w odosobnieniu, z większym naciskiem na modlitwę i medytację.

Praktyka jogi:

  • Praktyka staje się bardziej indywidualna – słuchamy siebie i swoich potrzeb, zamiast ściśle trzymać się tradycyjnych wskazówek.
  • Więcej czasu poświęcamy na medytację i techniki oddechowe (pranajama).
  • Wykonywanie mniejszej liczby pozycji, ale z większą świadomością i precyzją.
  • Głębsze zanurzenie się w technikach jogi, takich jak oddech ujjayi, nadi shodana czy kumbhaka.
  • To etap, w którym powoli uwalniamy się od zewnętrznych oczekiwań i zwracamy się do swojego wnętrza.

Sannjasin – Faza wyrzeczenia

Wiek: 75+ lat

Ostatni etap życia, w którym człowiek całkowicie oddaje się duchowości i wyrzeka się doczesnych przywiązań. To czas, w którym praktyka jogi staje się jednością z życiem – prostą, pełną radości kontemplacją.

Praktyka jogi:

  • Joga jest aktem wdzięczności i radości – wolna od ambicji czy dążenia do celów.
  • Praktyka staje się subtelna, pełna ciszy i spokoju.
  • Techniki jogi pomagają zachować zdrowie, ale jednocześnie pozwalają pogodzić się z naturalnym cyklem życia i śmierci.
  • To czas, by czerpać radość z pustki, ciszy, i spokoju, odnajdując harmonię w byciu „tu i teraz”.


Każdy z tych etapów życia przynosi inne wyzwania i możliwości w praktyce jogi. Brahmaczarja to czas nauki i intensywnej praktyki, Gryhastha to balansowanie między obowiązkami a duchowością, Vanaprastha pozwala na głęboką introspekcję, a Sannjasin prowadzi do pełnego oddania się duchowemu wymiarowi życia. Joga, dzięki swojej elastyczności, może towarzyszyć człowiekowi na każdym etapie, wspierając zarówno ciało, jak i umysł.


Według filozofii hinduistycznej joga jest uniwersalną ścieżką, która może być rozpoczęta na każdym etapie życia. Nie ma znaczenia, czy ktoś zaczyna swoją praktykę w wieku ucznia, gospodarza, mieszkańca lasu czy wyrzeczenia. Każdy moment jest odpowiedni, ponieważ joga dostosowuje się do potrzeb, możliwości i duchowego miejsca, w którym się znajdujemy.

Każdy etap życia ma swoje dary

Według hinduskiej filozofii każdy z etapów (aśram) niesie inne możliwości i wyzwania. Rozpoczęcie praktyki w wieku gospodarza lub później może oznaczać, że mamy większą dojrzałość emocjonalną i życiową, która pozwala głębiej zrozumieć duchowe aspekty jogi. Może to być również moment, w którym poszukujemy równowagi i spokoju po latach aktywności zawodowej i rodzinnej.

Joga jako narzędzie transformacji

W filozofii jogi podkreśla się, że praktyka jest narzędziem, które pomaga w harmonizacji ciała, umysłu i ducha. Nawet jeśli zaczynamy późno, joga może poprawić jakość życia, zwiększyć świadomość i pomóc w odnalezieniu sensu. Dla osób w wieku gospodarza joga może być sposobem na radzenie sobie ze stresem i codziennymi obowiązkami, a dla mieszkańców lasu – głębszym narzędziem refleksji i duchowego spokoju.

Adaptacja praktyki do wieku i potrzeb

W tekstach takich jak „Jogasutry” Patanjalego podkreśla się, że praktyka powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb. Osoby zaczynające w wieku gospodarza mogą skoncentrować się na praktykach, które wspierają ich fizyczne zdrowie (np. Zdrowe Plecy, powolna Vinyasa Flow joga) oraz technikach redukcji stresu, takich jak pranajama i medytacja. Starsze osoby mogą skupić się na łagodnych formach jogi, takich jak Yin Joga czy Joga Nidra, które sprzyjają regeneracji i refleksji.

Był progres i nagle jest regres

Jeśli czas praktyki jogi w fazie ucznia był krótki, a życie szybko wprowadza nas w etap fazy gospodarza, nie oznacza to, że nasza ścieżka jogi jest w jakikolwiek sposób „niepełna” lub mniej wartościowa. Praktyka jogi jest elastyczna i ma na celu wspieranie nas w każdej chwili życia, niezależnie od tego, jak długo trwała nasza nauka w młodości. Wchodząc w etap gospodarza, możemy traktować jogę jako narzędzie wspierające nas w codziennych obowiązkach, ucząc równowagi między życiem rodzinnym, zawodowym a duchowym. Krótki staż z czasów ucznia może stać się cennym fundamentem, ale nawet bez niego faza gospodarza daje możliwość odkrycia jogi na nowo, w bardziej praktycznym, dostosowanym do naszych potrzeb i możliwości wymiarze. Ważne jest, aby unikać perfekcjonizmu i przyjąć jogę jako proces, który ewoluuje wraz z nami, dostarczając nam wsparcia i inspiracji, gdziekolwiek jesteśmy na swojej drodze życiowej.

Jeśli ktoś zaczyna praktykę później, joga może być narzędziem do:
Odnowienia ciała – nawet w późniejszych latach można wzmacniać i regenerować ciało poprzez delikatne asany, pracę z oddechem i relaksację.
Redukcji stresu pranajama i medytacja pomagają uspokoić umysł, co jest szczególnie ważne w etapie życia pełnym obowiązków.
Rozwoju duchowego – starsze osoby mogą bardziej świadomie wejść w głębsze aspekty jogi, takie jak filozofia, medytacja czy kontemplacja.

Nigdy nie jest za późno

Według Bhagawadgity każda praktyka duchowa przynosi korzyści, niezależnie od momentu, w którym została rozpoczęta:

Na tej ścieżce nie ma straty ani klęski.
Nawet niewielki postęp na tej drodze chroni przed największym lękiem.

Oznacza to, że nawet jeśli ktoś zaczyna praktykę w wieku gospodarza lub mieszkańca lasu, każda chwila poświęcona jodze i duchowemu rozwojowi przynosi trwałe efekty. Nie chodzi o to, jak wcześnie zaczynamy, ale o jakość i szczerość naszego zaangażowania.


Rozpoczęcie praktyki jogi w późniejszym etapie życia może być nawet bardziej świadome i głębokie, ponieważ mamy już doświadczenie życiowe i pragniemy odnaleźć spokój oraz harmonię. Filozofia hinduska zachęca, by dostosować praktykę do swoich możliwości i potrzeb, niezależnie od wieku. Joga to podróż, która trwa przez całe życie – a każdy etap może być początkiem czegoś pięknego.

Edyta Grabowska
Edyta Grabowska
google

Uważni i przyjacielscy Nauczyciele, zróżnicowane zajęcia, kapitalne miejsce zarówno na zapoczątkowanie nauki jogi, jak i doskonalenie umiejętności. Włascicielka studio, Viola, jest wyjatkową, ciepłą osobą, o nieprzeciętnych umiejętnościach interpersonalnych. To piękny człowiek z pasją a w dodatku bardzo cierpliwy. Potrafi przekonać do jogi osoby o malych zdolnosciach i z natury sceptyczne. Szósta gwiazdką powinna przysługiwać tu za pełną życzliwości i humoru atmosferę na zajęciach i po ich zakończeniu 🙂

google

Portal Mocy to przestrzeń pełna spokoju i pozytywnej energii. Profesjonalne zajęcia i ciepła atmosfera Violi sprawiają, że chce się wracać. 🧘‍♀️✨

google

Studio "Joga w Leśnicy" jest niesamowitym miejscem! Przytulnym, kameralnym, otulającym ciepłem, cudownie pachnącym i naładowanym pozytywną energią! Uzależnia od pierwszej praktyki ♥️ Dzięki Violi praca z ciałem oraz duchem staje się prawdziwą, rozwijająca przygodą. Polecam gorąco z głębi serca 🙏

google

Miła, kameralna atmosfera. Polecam

google

W sumie to ja nie chciałem w ogóle iść na jogę i byłem przekonany, że to nie dla mnie. Żona mnie zapisała to musiałem pójść na kurs Joga pierwszy krok. Świetne podejście prowadzących spowodowało jednak że „wpadłem”, bo okazało się, że joga może sprawiać wielki fun. Teraz chodzę regularnie. Polecam każdemu, w szczególności tym co uprawiają inne sporty gdzie po treningu zawsze brakuje czasu na rozciąganie :)