Wprowadzenie do Ośmiu Gałęzi Jogi według Patanjalego

Słowo „Ashtanga” pochodzi z sanskrytu i oznacza „ośmioro części” lub „ośmioro gałęzi”. Jest bezpośrednio związane z systemem jogi opisanym w „Joga Sutrach” Patanjalego, który składa się z ośmiu gałęzi, czyli Yama, Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyana i Samadhi. Te ośmioro gałęzi, znane razem jako Ashtanga, są wzajemnie powiązane i tworzą kompleksowy system duchowego rozwoju i samorealizacji w praktyce jogi.

Termin „Ashtanga” jest również używany w kontekście Ashtanga Vinyasa Jogi, która jest dynamicznym stylem jogi stworzonym przez Sri K. Pattabhi Joisa w XX wieku. Ashtanga Vinyasa Joga czerpie inspirację z nauk Patanjalego, ale koncentruje się głównie na praktyce asan (pozycji jogicznych) i pranayamy (ćwiczeń oddechowych). W Ashtanga Vinyasa Jodze, ćwiczenia wykonywane są w ściśle określonej sekwencji, a ruchy łączone są z oddechem, co tworzy płynną i dynamiczną praktykę.

Podsumowując, słowo „Ashtanga” odnosi się do ośmioro gałęzi jogi opisanych przez Patanjalego, które razem tworzą holistyczny system duchowego rozwoju. W kontekście Ashtanga Vinyasa Jogi, termin ten wskazuje na praktykę jogi, która wykorzystuje te ośmioro gałęzi, koncentrując się na asanach i pranayamie, z naciskiem na synchronizację ruchów z oddechem.

Joga to nie tylko praktyka fizyczna, ale także duchowa i filozoficzna dyscyplina, która prowadzi do harmonii ciała, umysłu i ducha. Klasyczny system jogi, jak opisany w „Joga Sutrach” autorstwa starożytnego filozofa Patanjalego, składa się z ośmiu gałęzi (zwanych także ośmioma kołami lub ośmioma stopniami), które razem tworzą ścieżkę do oświecenia i samorealizacji. W tym artykule przybliżymy każdą z tych gałęzi oraz ich znaczenie w praktyce jogi.

Yama (zasady moralne)

Yama to zasady moralne i etyczne, które regulują nasze zachowanie wobec innych i otaczającego świata. Składają się na nie:

  • Ahimsa (niekrzywdzenie, nieprzemoc)
  • Satya (prawda, uczciwość)
  • Asteya (niekraść, poszanowanie cudzej własności)
  • Brahmacharya (kontrola energii seksualnej, życie w czystości)
  • Aparigraha (brak chciwości, nieprzywiązanie)

Niyama (samodyscyplina)

Niyama to zasady samodyscypliny i duchowej higieny, które wpływają na naszą postawę wobec siebie i nasze duchowe praktyki. Wśród nich znajdują się:

  • Saucha (czystość, zarówno fizyczna, jak i duchowa)
  • Santosha (zadowolenie, wdzięczność)
  • Tapas (ascetyzm, samodyscyplina)
  • Svadhyaya (studium, samorefleksja)
  • Ishvara pranidhana (oddanie się wyższej mocy, pokora)

Asana (pozycje jogiczne)

Asana to fizyczne pozycje, które pomagają w rozwijaniu siły, gibkości i równowagi. Praktyka asan pomaga również w oczyszczaniu i harmonizacji ciała, co jest niezbędne dla głębszych praktyk medytacyjnych.

Pranayama (ćwiczenia oddechowe)

Pranayama to praktyka kontrolowania i regulowania oddechu, co prowadzi do równowagi i opanowania energii życiowej (prany). Ćwiczenia pranayamy uspokajają umysł i przygotowują go do medytacji.

Pratyahara (wycofanie zmysłów)

Pratyahara to praktyka odwrócenia uwagi od zewnętrznych bodźców i skierowania jej do wewnątrz. Pomaga to w kultywowaniu wewnętrznego spokoju, koncentracji i świadomo

Dharana (koncentracja)

Dharana to praktyka skupienia umysłu na jednym punkcie lub obiekcie, takim jak mantra, oddech, czy wewnętrzne światło. Dharana pomaga w rozwijaniu większej koncentracji i zdolności do utrzymania uwagi na obecnym momencie.

Dhyana (medytacja)

Dhyana to głęboka medytacja, w której umysł staje się całkowicie wchłonięty w obiekt kontemplacji. Dhyana różni się od dharany, ponieważ nie wymaga aktywnego skupienia, lecz jest stanem naturalnym, w którym umysł pozostaje niewzruszony przez myśli i emocje.

Samadhi (oświecenie, jedność)

Samadhi to ostateczny cel praktyki jogi, w którym następuje całkowite zjednoczenie z najwyższym stanem świadomości. W samadhi następuje oświecenie, rozwiązanie iluzji ego i jedność z boską esencją.

Osiem ścieżek jogi według Patanjalego tworzy kompleksowy system duchowego rozwoju i samorealizacji. Praktykowanie tych ośmiu gałęzi jogi pozwala na harmonizację ciała, umysłu i ducha oraz prowadzi do głębszego zrozumienia i pełniejszego życia. Chociaż każda gałąź ma swoje unikalne cechy, to razem tworzą spójną całość, która pozwala na osiągnięcie równowagi i duchowej harmonii. Warto zatem eksplorować każdą z gałęzi, aby wzbogacić swoją praktykę i doświadczenie jogi.

Piotr Pietrakowski
Piotr Pietrakowski
google

Zajęcia z Jogi prowadzone metodycznie i profesjonalnie i co najważniejsze skutecznie. Po wielu latach bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym wystarczyły zajęcia z Jogi dla kręgosłupa i problem zniknął. Atmosfera na zajęciach fantastyczna i naprawdę jest to sport dla każdego. Dzięki dla Violi i Justyny. Z poważaniem dr Piotr Pietrakowski

google

Na zajęciach nigdy nie jest nudno :) nie tylko pogłębisz swoją praktykę ale również znajdziesz dużo uśmiechu, serdeczności i wsparcia (zarówno Violi jak i innych uczestników) To super społeczność ludzi, którzy przyjmą Cię z otwartymi rękoma :)

facebook
Rekomenduje

Miejsce w którym się zmęczysz, porozciągasz, wyciszysz i wsłuchasz we własne ciało. Wizyty w studio wzbudzają we mnie zawsze mieszankę radości, zadumy, miłości, spokoju, akceptacji i satysfakcji. Gorąco polecam KAŻDEMU!

trustpilot

Pasja. Cierpliwość. Poczucie humoru i ogromny dystans do naszych "ułomności". To powoduje, że do Violki się garniemy. I dostajemy to, co każdy sobie wymarzy, zaplanuje i tak naprawdę...ciężko wypracuje. Bo to miejsce, gdzie z fajnymi ludźmi dokonuje się droga dociekań własnych. Bez presji i udowadniania czegokolwiek i komukolwiek. A że o zdrowie wszelakie zadbamy to nawet nie wspomnę. Przybywajcie.

google

Serdecznie polecam. Dla mnie jedyna forma ćwiczeń i relaksu 🤩 super miejsce, świetnie ludzie, bardzo miła atmosfera 🤩