Terapeutyczna natura serii podstawowej Aṣṭāṅgi

Terapeutyczna natura serii podstawowej Aṣṭāṅgi

Przyjrzymy się znaczeniu cikitsā vibhāga i roli, jaką ta sekwencja odgrywa w budowaniu zdrowia jako fundamentu praktyki jogi.

 

Dlaczego zdrowie jest fundamentem praktyki

Ostatecznym celem jogi jest wznieść się ku wyższym stanom świadomości. Ale bez dobrego zdrowia i stabilnego, wolnego od chorób organizmu trudno znaleźć równowagę potrzebną, by taki proces mógł się wydarzyć.

Jednym z głównych powodów codziennej praktyki āsan jest więc ich funkcja terapeutyczna – działanie na wiele różnych dolegliwości, które dotykają ciała, umysłu i emocji. Właściwie wykonywane asany potrafią uzdrawiać, wyrównywać brak równowagi i sprawiać, że system staje się mocny, stabilny i odporny. Kiedy choroby ustępują, a organizm wraca do równowagi, możemy naprawdę iść dalej w jodze.

To podejście było podstawą w nauczaniu Pattabhiego Joisa, który w Yoga Mala napisał:

„Siła fizyczna, siła umysłowa i siła zmysłów – wszystkie one są bardzo ważne. Bez nich nie można osiągnąć siły duchowej… ciało i umysł są nierozerwalnie połączone, jedno z drugim. Jeśli przyjemność lub ból odczuwa ciało czy zmysły, umysł doświadcza ich również… aby nauczyć się koncentracji, ciało musi najpierw zostać oczyszczone, a następnie rozwinięta siła umysłu. Metoda oczyszczania i wzmacniania ciała to āsana…”

Czym jest cikitsā vibhāga?

Pattabhi Jois nazywał serię podstawową Aṣṭāṅgi „roga cikitsā” – terapią chorób – oraz „cikitsā vibhāga” – częścią terapeutyczną. Choć cała Aṣṭāṅga ma w sobie aspekt leczniczy, to właśnie seria podstawowa została stworzona po to, by uzdrawiać i przygotowywać praktykanta do dalszej drogi (sādhany).

Ta sekwencja działa na wielu poziomach.

 

Pojedyncze asany

Każda pozycja niesie swoje konkretne korzyści.

  • Niektóre zapobiegają chorobom i wspierają leczenie – jak Jānuśīrṣāsany A, B i C, które pomagają w profilaktyce i terapii cukrzycy.

  • Inne wzmacniają określone organy – np. warianty Paścimatānāsany rozpalają ogień trawienny, wspierając trawienie i oczyszczanie organizmu z toksyn.

  • Jeszcze inne działają na asymetrie – np. Tiryaṅmukha Ekapāda Paścimatānāsana pomaga wyrównywać sylwetkę i może być wsparciem przy rwie kulszowej.

  • Niektóre oczyszczają narządy wewnętrzne – np. Marīcāsany A, B, C i D wpływają na pęcherzyk żółciowy i jelito grube, mając przy tym szereg dodatkowych działań leczniczych.

Sekwencja mocno skupia się też na wyrównywaniu układu mięśniowo-szkieletowego oraz na tonizacji mięśni dolnej części brzucha i dna miednicy. To kluczowe obszary dla prawidłowego oddechu. Inne asany wspierają narządy rozrodcze, nerki, przełyk, serce, płuca i mogą pomagać w przypadku astmy.

 

Porządek i układ sekwencji

Nie chodzi jednak tylko o pojedyncze asany, ale też o ich kolejność. Seria podstawowa jest tak ułożona, by przeprowadzać stopniową transformację całego systemu. Proces oczyszczania zaczyna się od wzmocnienia układu trawiennego – bo to on jest fundamentem zdrowia.

Kiedy praktykujemy powoli, krok po kroku, każda asana przygotowuje ciało i metabolizm na kolejną. Kolejne pozycje otwierają drzwi do następnych, a cały proces działa holistycznie.

Metoda Aṣṭāṅgi

Same pozycje nie wystarczą – muszą być praktykowane w metodzie Aṣṭāṅgi, w sekwencji, z vinyāsą i tristhānā (oddech, drishti, bandha). To one zwiększają przepływ krwi, pobudzają oczyszczanie poprzez pot, uspokajają układ nerwowy i wzmacniają działanie terapeutyczne każdej asany.

Jeśli usuniemy te elementy, efekt nie będzie pełny. Całość została zaprojektowana jako proces obejmujący system fizyczny, emocjonalny, mentalny i duchowy jednocześnie. Gdy odnajdujemy równowagę, codzienna praktyka staje się tonikiem – podtrzymuje i pogłębia uzyskane korzyści.

 

Yamy i niyamy

Jeszcze głębszy wymiar pojawia się, gdy praktyka asan spotyka się z zasadami yam i niyam. Wtedy oczyszczają się i wzmacniają także zmysły, a uwaga przestaje być rozpraszana przez pogoń za zewnętrznymi przyjemnościami. Zmysły kierują nas do wewnątrz – tam, gdzie zaczyna kwitnąć prawdziwe doświadczenie jogi.

 

Seria podstawowa jako początek drogi

Praktyka asan nie jest celem samym w sobie. Ma nas przygotować na wyższe stopnie jogi: najpierw uzdrawiając, wzmacniając, porządkując i regenerując ciało i umysł.

Nawet jeśli czujemy się zdrowi, dopiero po dłuższym czasie praktyki Aṣṭāṅgi zaczynamy dostrzegać, jak głęboko zmienia ona nasz system. Wtedy pojawia się doświadczenie ananta – lekkości i stabilności jednocześnie, stanu, który otwiera drzwi do medytacji.

To mocne, zdrowe ciało i klarowny umysł stają się łodzią, dzięki której możemy przeprawić się przez ocean samsary i dotknąć magii jogi.

Nickov
Nickov
facebook
Rekomenduje

Very nice and kind mentor. Viola can communicate in English and Polish for everyone to feel confortable and relaxed during the session. Pleasant atmosphere and great in open air as in her studio.

google

Super miejsce. Tutaj nauczysz się, że ograniczenia twojego ciała to tylko ograniczenia w twojej głowie. Polecam

trustpilot

Fantastyczne miejsce do praktyki jogi. Ja cenie sobie swobodną atmosferę, poczucie humoru, ale równocześnie sumienne podejście do praktyki. Szczerze polecam

google

Wspaniałe miejsce, społeczność. Różnorodne zajęcia. Polecam!

google

Super zajęcia. Dynamiczna Rocket joga, która daje mega fajne postępy. Polecam z całego serca :)