Jamy w jodze: 6 dodatkowych zasad pogłębiających praktykę

Jamy w jodze: 6 dodatkowych zasad pogłębiających praktykę

Te wskazówki pomagają wyjść poza czysto fizyczny wymiar jogi i budują jeszcze mocniejszy fundament dla wszystkich jej korzyści.

Filozofia jogi czerpie ze starożytnych Wed – tekstów opisujących jedność, która leży u podstaw całego świata zjawisk. Wedy skupiają się też na dharmie, czyli działaniach i postawach, które pozwalają nam żyć w harmonii – zarówno z innymi, jak i z samym sobą.

Joga daje konkretne praktyki prowadzące do tej harmonii: jamy (zasady społeczne) i niyamy (osobiste zobowiązania). To pierwsze dwie gałęzie Aṣṭāṅgi. W połączeniu z āsaną (pracą z ciałem) i prāṇāyamą (pracą z oddechem) wprowadzają umysł i zmysły w stan stabilnej uwagi, przygotowując na kolejne etapy prowadzące do głębszych stanów medytacyjnych. Przestrzeganie jam i niyam jest fundamentem praktyki, która pozwala działać lekko i klarownie w świecie. Dzięki nim odzyskujemy jasność, a energia nie rozprasza się w chaosie, tylko wspiera naszą drogę.

Wielu zna pięć jam i pięć niyam wymienionych w Jogasutrach Patañdżalego. Jednak inne klasyczne teksty hatha jogi – jak Hatha Yoga Pradipika Svātmarāmy czy Yoga Yājñavalkya – wymieniają dodatkowe zasady. Znalazły się one również w Yoga Makaranda Krishnamacharyi z 1934 roku.

Choć jamy wpływają na nasze relacje z innymi, ich głównym celem jest wewnętrzna przemiana. To ona umożliwia wyjście poza czysto fizyczny wymiar praktyki. Poniżej znajdziesz sześć dodatkowych jam, nieopisanych przez Patañdżalego.

  1. Kṣamā – cierpliwość i przebaczenie. Kiedy wybaczamy, puszczamy więzy dawnych doświadczeń, które wiązały nasz umysł i emocje. Nie jesteśmy już trzymani przez przeszłość. Kṣamā otwiera szerszą perspektywę i pozwala żyć w teraźniejszości.

  2. Dhṛtiḥ – stałość i wytrwałość. To wewnętrzna siła, dzięki której trwamy na obranej ścieżce mimo przeszkód. Dhṛtiḥ niesie też w sobie element zadowolenia i radości z wybranego kierunku – dzięki temu łatwiej utrzymać przekonanie i entuzjazm w dłuższej perspektywie. Patañdżali nawiązuje do tej postawy, gdy pisze, że praktyka staje się mocnym fundamentem, jeśli wykonywana jest długo, bez przerwy i z oddaniem.

  3. Dayā – współczucie. To zdolność spojrzenia w serca innych i próba poczucia ich doświadczeń. Chodzi o widzenie siebie w innych i innych w sobie. Wielcy jogini, którzy dostrzegają, że wszyscy jesteśmy wyrazem tej samej świadomości, są żywym przykładem dayi.

  4. Ārjava – szczerość, prostolinijność i pokora. To spójność myśli, słowa i czynu. Ārjava przejawia się także w postawie „to nie jest moje” – w przekonaniu, że to, co robimy, jest darem dla dobra całości, a nie powodem do dumy. Działania jogina są ofiarowane światu, a nie robione dla uznania.

  5. Mitāhāra – umiarkowanie w jedzeniu. Oznacza odżywianie się tyle, ile trzeba, prostym i czystym pokarmem, który wspiera zdrowie i praktykę. Mitāhāra to też szacunek dla jedzenia: wdzięczność, brak marnowania i regularność. Klasyczne teksty zalecają napełniać żołądek do połowy jedzeniem, w jednej czwartej wodą, a jedną czwartą pozostawić pustą – dla swobodnego przepływu powietrza.

  6. Śauca – czystość zewnętrzna i wewnętrzna. Zewnętrzna obejmuje ciało i otoczenie, wewnętrzna – przejrzystość umysłu. Fizyczna czystość przypomina nam o nietrwałości ciała, a wewnętrzna prowadzi do większej jasności i panowania nad zmysłami. Patañdżali wymienia śaucę jako niyamę, a nie jamę, i dodaje, że prowadzi ona do saumanasya – radości umysłu. Ważne jednak, by nie popaść w obsesję czy surowy perfekcjonizm.

Krzysztof
Krzysztof
google

Serdecznie polecam. Dla mnie jedyna forma ćwiczeń i relaksu 🤩 super miejsce, świetnie ludzie, bardzo miła atmosfera 🤩

google

Super prowadząca i bardzo fajne ćwiczenia. Polecam gorąco.

google

Bardzo sympatyczna prowadząca i ciekawe zajęcia. Polecam!

trustpilot

Very nice and kind mentor. Viola can communicate in English and Polish for everyone to feel confortable and relaxed during the session. Pleasant atmosphere and great in open air as in her studioI’m

google

Zajęcia z Jogi prowadzone metodycznie i profesjonalnie i co najważniejsze skutecznie. Po wielu latach bólu kręgosłupa w odcinku lędźwiowym wystarczyły zajęcia z Jogi dla kręgosłupa i problem zniknął. Atmosfera na zajęciach fantastyczna i naprawdę jest to sport dla każdego. Dzięki dla Violi i Justyny. Z poważaniem dr Piotr Pietrakowski