10 Niyam: osobiste obserwacje, które pogłębią twoją praktykę jogi

10 Niyam: osobiste obserwacje, które pogłębią twoją praktykę jogi

Te starożytne wskazówki pomagają połączyć się z duszą i nadać głębię twojej ścieżce jogi.

 

Czym są niyamy?

W Jogasutrach Patañdżali opisuje osiem gałęzi Aṣṭāṅgi, które prowadzą do stanu jogi. Drugą z nich są niyamy, czyli „osobiste praktyki” lub „wewnętrzne zobowiązania”.

Podczas gdy jamy dotyczą głównie relacji ze światem zewnętrznym, niyamy kierują uwagę do wewnątrz. Są sposobem, by wprowadzić umysł w stan równowagi i głębiej połączyć się z jīva-ātmanem (indywidualną duszą) i Paramātmanem (duszą najwyższą).

W Hatha Yoga Pradipika i Yoga Yajñavalkya wymieniono 10 niyam – wspomina o nich także Krishnamacharya w Yoga Makaranda. Poniżej znajdziesz krótkie omówienie każdej z nich.

1. Tapas

To wysiłek potrzebny do wewnętrznej przemiany. Tapas to nie tylko gorliwość w praktyce jogi, ale też wierność własnemu dharmie – obowiązkom wobec rodziny, społeczności i świata. Słowo to oznacza także „ogień”, „ascezę” czy „żar praktyki”. Bez ukierunkowanego wysiłku nie ma postępu.

2. Saṃtoṣa

To pielęgnowanie poczucia zadowolenia w każdej sytuacji. Dzięki saṃtoṣa uczymy się patrzeć na życie bez ulegania negatywnym emocjom. To postawa wdzięczności, która rodzi się dzięki wytrwałości (tapas) i rozwija się poprzez praktykę wszystkich niyam.

3. Āstikya

Krishnamacharya określa āstikya jako głęboką wiarę i niezachwiane przekonanie o istnieniu Paramātmanu – najwyższej duszy. To zbliża się do īśvarapraṇidhāny z Jogasutr: oddania wobec wyższej mocy.

Nie chodzi tu o konkretną postać bóstwa, lecz o otwarcie się na to, co przekracza nasz umysł – źródło wszelkiej wiedzy, wolne od karmy i uwarunkowań. Dla osób bez ścieżki religijnej, āstikya oznacza po prostu zaufanie wobec tego, co większe od nas.

4. Dānam

To hojność i dzielenie się z innymi tym, co zdobyliśmy uczciwie – bez oczekiwania zapłaty czy nawet uznania. Dānam oczyszcza karmę, usuwa przeszkody i otwiera serce na innych.

5. Īśvarapūjanam

To akt oddania wobec wyższej mocy. Jeśli āstikya jest wiarą, to īśvarapūjanam jest praktyką tej wiary – może być prostym rytuałem, ale też spojrzeniem na całe życie jak na ofiarę i dar. Kiedy np. obdarowujemy innych (dānam), możemy robić to z intencją, że służymy boskości obecnej w każdym człowieku. To chroni przed pychą i pogłębia transformację.

6. Siddhānta-vākya-śravaṇam

To słuchanie nauk i studiowanie tekstów, szczególnie związanych z jogą – jak Jogasutry Patañdżalego. Ważne jest, by robić to z nauczycielem, który nie tylko zna tekst, ale i żyje jego doświadczeniem.

Takie nauki dają perspektywę i sens praktyce. Klasyczne pisma – Wedy, Ramajana, Mahabharata, Bhagavad Gita, Bhagavata Purana – pełne są historii, które uczą, inspirują i wskazują drogę.

7. Hṛī

Można to przetłumaczyć jako skromność, pokorę. Bez niej ego rośnie, a umysł zamyka się na nowe sposoby widzenia. Pokora sprawia, że stajemy się otwarci jak dziecko – gotowi zobaczyć coś świeżym okiem i odłożyć na bok swoje przekonania. To niezbędne, jeśli chcemy się naprawdę rozwijać duchowo.

8. Matī

To rozróżniający intelekt – zdolność widzenia, co jest duszą (ātman), a co światem zjawisk (prakṛti). To jasność w podejmowaniu decyzji i zdolność do mądrego rozeznania. Matī rozwija się dzięki pierwszym czterem gałęziom Aṣṭāṅgi (jamy, niyamy, āsana, prāṇāyāma), ale staje się jeszcze głębsza, gdy łączy się z pokorą (hṛī).

9. Japa

To powtarzanie mantr – najczęściej sylaby Oṃ, którą Patañdżali opisuje jako wyraz najwyższej świadomości. Japa, wykonywana z medytacją nad znaczeniem mantry, usuwa przeszkody i otwiera czystą świadomość.

Tradycja mówi, że mantra powinna być przekazana przez nauczyciela, który sam ją zgłębił – tylko wtedy działa. To praktyka potężna i wymagająca szacunku.

10. Hutam (homa)

To rytualna ofiara znana z Wed, ale także wewnętrzna ofiara – wyrzeczenie się ego w codziennych działaniach. Bhagavad Gita mówi jasno: działaj najlepiej, jak potrafisz, ale bez przywiązania do owoców swoich działań.

Wszystko, co robimy, możemy traktować jako ofiarę dla wyższej mocy. Kiedy działamy w ten sposób – z pokorą i mądrością – w hutam łączą się wszystkie wcześniejsze niyamy.

Dziesięć niyam to nie teoretyczne zasady, ale praktyki, które przemieniają nasze życie od środka. Każda z nich – od wytrwałości (tapas) po ofiarowanie owoców działań (hutam) – prowadzi nas w stronę większej pokory, jasności i połączenia z duszą.

Gosia
Gosia
google

Długo czekałam na spotkania z jogą w takim wydaniu w naszej okolicy. Wysoki poziom wiedzy ciekawie prowadzone, kameralne grono. Polecam

google

Serdecznie polecam! Joga z pasją 🥰

trustpilot

Wspaniałe miejsce dla każdego

trustpilot

Fantastyczne miejsce do praktyki jogi. Ja cenie sobie swobodną atmosferę, poczucie humoru, ale równocześnie sumienne podejście do praktyki. Szczerze polecam

google

Wspaniałe ,chodzę od miesiąca . Jest super